14:49, 24 Oct 2019 r. Zarządzanie marką w sporcie

/files/news/73065507_551530082317198_2925065044326612992_o.jpg

Nie tylko wynik, ale również wizerunek

„Marka sportowca nie wynika tylko z jego poziomu sportowego, ale z tego jaka jest jego postawa w trakcie kariery” – to jeden z wniosków wygłoszonych przez prelegentów konferencji „Zarządzanie marką w sporcie”.

Szkolenie odbyło się na PGE Stadionie Narodowym. W spotkaniu wzięło udział około 100 gości, przedstawicieli Ministerstwa Sportu i Turystyki, Instytutu Sportu – Państwowego Instytutu Badawczego, związków sportowych, sportowców, dziennikarzy. Konferencja organizowana była przez Akademię Zarządzania Sportem.

Tytułowy temat szkolenia „Zarządzanie marką w sporcie” był tematem dyskusji, w której w roli prelegentów wystąpili: mistrzyni olimpijska w pływaniu Otylia Jędrzejczak, były kolarz zawodowy, wicemistrz olimpijski, a obecnie dyrektor Tour de Pologne Czesław Lang, były sprinter, obecnie dyrektor Departamentu Sportu Wyczynowego w MSiT dr Marcin Nowak oraz Zbigniew Leszczyński z zarządu PKN Orlen.

- Jako sportowcy swoją markę tworzymy na lata. Dzięki temu, że jestem osobą pozytywnie postrzeganą wciąż pozostałam przy sporcie. Działam dalej i nie tylko w pływaniu. Mam fundację, prowadzę akcję „Mistrzyni w szkołach”. Musiałam jednak swój wizerunek budować na nowo. Wiele osób dziwiło się, gdy przychodziłam do szkół i prowadziłam zajęcia w sali gimnastycznej. Padały pytania: „Jak to w sali, a nie na pływalni?”. Dziś, poprzez swoją działalność nie jestem kojarzona wyłącznie z pływaniem – mówiła najwybitniejsza polska pływaczka w historii.

- Tour de Pologne stworzyłem podczas swoje doświadczenie zawodnika. Obserwowałem wszystkie największe wyścigi na świecie, przypatrywałem się jak robią je Francuzi, Włosi i po zakończeniu kariery chciałem ten wzór przenieść do Polski. Od 26 lat organizuję Tour de Pologne. Cały czas budowałem markę wyścigu po to, żeby być wiarygodnym wobec sponsorów, zapraszanych zawodników. Dziś wyścig jest w gronie najważniejszych imprez kolarskich na świecie – opowiadał Czesław Lang.

Profesor Andrzej Sznajder zwrócił uwagę na specyfikę obecnych czasów. - Dziś kibice obserwujący sportowców idą w kierunku nowych technologii. To tzw. kibic hybrydowy. Z jednej strony, ogląda zawody sportowe, z drugiej strony, natychmiast sięga po smartfona i szuka dodatkowych informacji. Nie patrzy tylko na to, co dzieje się na stadionie. Występuje zjawisko tzw. wieloekranowości. Takie zjawisko powinni wykorzystywać współcześni sportowcy do promowania własnej marki. Większość to robi, korzystając z mediów społecznościowych. Najlepszym przykładem jest Robert Lewandowski, który kreuje się nie tylko przez wyniki, ale swój wizerunek w mediach – zaznaczył profesor Sznajder.

Marcin Nowak zwrócił uwagę na trudność jaką mają w wykreowaniu swojej marki sportowcy sportów mniej popularnych, takich, którymi kibic interesuje się raz na cztery lata – podczas igrzysk olimpijskich. – Tu rodzi się pytanie, w jaki sposób sportowiec z takich dyscyplin może dotrzeć do sponsorów i opinii publicznej. To wielkie wyzwanie. Trzeba mieć dokładnie zaplanowaną strategię, właściwie określić swoje cele sportowe, by przekonać do siebie. Często trzeba zatrudnić do tego specjalistów – mówił dr Nowak.

Przedstawiciel jednego z największych sponsorów polskiego sportu PKN Orlen Zbigniew Leszczyński podkreślał, że dla płockiej firmy ogromne znaczenie ma nie tylko popularność sportowca, ale i wartości jakie reprezentuje. Dlatego PKN Orlen sponsoruje Roberta Kubicę, dzięki któremu nastąpił wymierny wzrost sprzedaży produktów firmy, ale także zawodników, którzy swoją postawą tworzą bardzo pozytywny wizerunek. To lekkoatleci, siatkarze, piłkarze ręczni, kolarze torowi oraz beneficjenci ministerialnego programu Team100 – Na sportowców patrzymy przez pryzmat inwestycji, ale również Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. To dla nas bardzo ważne – przekonywał Leszczyński.

Druga część dyskusji konferencji odbyła się pod hasłem „Rola trenera w kształtowaniu kariery i pozasportowej”. Uczestnikami panelu byli: trenerka czterokrotnego mistrza świata w rzucie młotem Pawła Fajdka - Jolanta Kumor, czwarta zawodniczka igrzysk olimpijskich w Rio de Janeiro w rzucie oszczepem – Maria Andrejczyk, rektor Szkoły Głównej i Rekreacji w Warszawie – dr hab. Jolanta Żyśko, dr Marcin Nowak z MSiT.

Wszyscy prelegenci podkreślili, że dziś trener jest najważniejszą osobą, która kształtuje zawodnika. Jest jego wychowawcą, szkoleniowcem, doradcą. – Trener musi być ojcem, nauczycielem, ale przede wszystkim wzorem – powiedział Marcin Nowak.

W ramach konferencji odbyły się również prelekcja poświęcona dziesięcioleciu działalności Akademii Trenerskiej. Kierujący nią Piotr Marek powiedział o dotychczasowych osiągnięciach oraz planach na przyszłość. Akademia w ciągu roku organizuje kilkanaście szkoleń, które poszerzają kompetencje trenerów wszystkich dyscyplin.

Grzegorz Botwina przedstawił założenia działalności Akademii Zarządzania Sportem. W ramach akademii odbyło się już 1000 godzin szkoleń. „Jakość kwalifikacji: System edukacji i certyfikacji trenerów” to temat prezentacji dr Anny Szumielewicz z AWFiS w Gdańsku. O zarządzaniu produktem sportowym mówił Adam Pawlukiewicz z Pentagon Reasarch, Uniwersytet SWPS, a dr Marcin Krawczyński z Wyższej Szkoły Edukacji Sportu w Warszawie o „Ustawicznym kształceniu trenerów z perspektywy szkoleniowca trenerów (Coach Development).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relacje na żywo

Igrzyska w Tokio

Igrzyska w Pekinie